رایانش ابری ، پردازش ابری ، محاسبات ابری ، کامپیوتر ابری و یا بسیاری عناوین مشابه دیگر، از جمله مواردی است که در مجامع علمی ایران برای ترجمه عبارت کلاد کامپیوتینگ ( cloud computing ) استفاده می شوند.
شاید عبارت رایانش ابری کامل ترین ترجمه برای خدمات کلاد کامپیوتینگ در زبان فارسی باشد، اما از آنجا که مخاطب اصلی این خدمات، پس از این، بسیاری از کسانی خواهند بود که کمتر بر دنیای فنی سرورها مسلط هستند، لذا استفاده از کلمه ای که برای مخاطب عام از راحتی لازم در یادگیری برخوردار باشد، مورد توجه قرار گرفت و پارامترهای مهمی مانند فراگیر بودن، حفظ معنا، سهولت در ادای کلمه و به یاد ماندنی بودن، موجب شد تا تلاش خود را برای یافتن و استفاده از کلمه دیگری ادامه دهیم.
شرکت ارائه دهنده سرويس ابري بايد مطمئن باشد که زيرساخت آن، امن است و دادهها و برنامههاي مشتريان، محافظت شده هستند.
در زير به برخي از رايجترين نگرانيهاي امنيتي که در خصوص رايانش ابري وجود دارد اشاره شده است:
• مکان دادهها: سازمانها در زمان استفاده از اين تکنولوژي، اطلاع دقيقي از محل ميزباني دادهها ندارد. حتي ممکن است نداند که دادهها در کدام کشور ذخيره شدهاند. لذا سرويس دهندگان بايد درباره پاسخگو باشند که آيا دادهها در مکانهاي خاصي و يا با شرايط قضايي خاصي ذخيره سازي و پردازش ميشوند و اينکه آيل تعهدي در خصوص رعايت نياز منديهاي مربوط به حفظ حريم خصوصي مشتريان متقبل ميشوند؟
• تفکيک داده: با توجه به اينکه دادهها در توده ابر در يک محيط اشتراکي ذخيره ميشود، ارائه دهنده سرويس بايد از عدم دسترسي مشتريان به دادههاي يکديگر مطمئن شوند. لذا استفاده از مکانيزمهاي رمز نگاري ميتواند تا حدي موثر باشد. در اين خصوص سرويس دهندگان بايد بتوانند مدارکي در خصوص الگوهاي رمزنگاري طراحي شده و ارزيابي شده توسط متخصصان با تجربه ارائه کنند.
• در دسترس بودن شبکه: ارزش رايانش ابري تنها زماني ميتواند مشخص شود که ارتباطات شبکهاي و پهناي باند شما، با حداقل نيازهاي شما سازگار باشد بنابراين بايد هر زماني که نياز داشتيد، دادهها و سرويسها در دسترس باشد. اگر اينگونه نباشد، نتايج آن مشابه وضعيت حمله انکار سرويس (DoS) است.
• تعهد ارائه دهندگان رايانش ابري: از آنجائيکه ارائه سرويس رايانش ابري، جز کسب و کارهاي جديد است، لذا درباره حيات آنها سوال وجود دارد و سازمانها بايد از تعهد و التزام آنها به ارائه سرويس مطمئن شوند.
• تداوم کسب و کار و بازيابي اطلاعات: کاربران نياز دارند که مطمئن باشند که عمليات و سرويسهاي آنها ادامه دارد حتي اگر محيط رايانش ابري، دچار مشکل شود. يک سرويس دهنده بايد بتواند پاسخکوي اين مسئله باشد که در صورت وقوع يک سانحه، چه اتفاقي بر سر دادههاي مشتريان خواهد آمد. ارائه دهنده سرويس بايد پاسخگو باشد که در صورت بروز مشکل، توانايي بازگرداندن سرويس ها را دارد يا نه؛ و اينکه اين کار چه مدت طول خواهد کشيد.
• حفظ حريم خصوصي: ارائه دهندگان سرويسهاي ابر، ميتوانند کنترل و نظارت کامل قانوني و يا غير قانوني بر روي دادهها و ارتباطات بين کاربران سرويس و ميزبان ابر داشته باشند. لذا اطمينان از حفظ حريم خصوصي يکي از چالشهاي اساسي در امنيت است.
• ريسکها و آسيب پذيريهاي جديد: تمام تجهيزات سختافزاري، نرمافزاري، و شبکه، آسيب پذيريهاي جديدي را بوجود آوردهاند. يکسري نگراني وجود دارد که محاسبات ابري، دستهاي از ريسکها و آسيبپذيريهاي جديد را بوجود آورد که تا کنون ناشناخته باشد. راه حلهاي ارائه شدهمسئله اصلي اين است که بيشتر مشکلات بخاطر اين است که ما نميتوانيم داخل ابر را ببينيم. بنابراين نياز اصلي کاربران براي کاهش ريسکهايي که با آن مواجه هستند، مشاهده درون ابر است.
راه حلهای زیادی برای این موضوع وجود دارد که در زیر به برخی از راه حلها اشاره شده است:
• استفاده از SLA دقيق و وجود ضمانت قابل قبول براي رعايت آن
• وجود تضمين مناسب براي تداوم فعاليت تجاري
• داشتن برنامه Disaster Recoveryاز سوي ارائه دهنده و تضمين آن
• بيان جزييات مربوط به سياستهاي امنيتي و پياده سازيهاي انجام شده از سوي ارائه دهنده خدمات رايانش ابري
• ارائه اطلاعات کامل زيرساختي در زمان انجام مذاکرات و نيز در هر لحظه از طول دوره ارائه خدمات رايانش ابري
• انجام تستهاي نفوذ بطور منظم و دورهاي
Integrated Online Backup and Storage
Protecting businesses for more than a decade